Na publicatie van Lies,
damn lies and marketing lies stak hij in zijn
daaropvolgende column ook de hand in de boezem van de
eigen beroepsgroep (
Lies venture capitalists tell entrepreneurs).
Vrijwel alle durfkapitalisten zaten sinds eind 2000
muisstil, terwijl ze geschoren worden. De laatste paar
maanden is er al weer enige beweging te zien bij veel
durvende koopjesjagers. Zijn we op weg naar Back to
Normal?
Crisisoorzaak telecom nog niet
verholpen
Vermoedelijk niet. De huidige
economische neergang is minder te wijten aan het knappen
van de dotcom-zeepbel dan aan de investeringsgolf in de
telecommunicatie. Wil je echt uitzoeken wat er gebeurd
is in de afgelopen jaren dan was de astronomische
beurswaarde niet de juiste maatstaf. Dat wordt te veel
bepaald door wat de gek er voor geeft in een
tulpenbolleneconomie. De huidige extreem lage koersen
voor vele bedrijven in de IT zijn ook geen goede
maatstaf voor de echte waarde van deze
industrietak.
Van belang is en was meer hoeveel
geld er daadwerkelijk op de kapitaalmarkt met emissies
of obligaties werd opgehaald door de bedrijven, wie het
in zijn zak stak of waaraan het werd uitgegeven c.q.
verkwist.
Dan kom je in een terugblik tot enkele zeer
interessante observaties: het bedrag dat bedrijven als
Netscape, Yahoo!, Ebay en Amazon.com etc. van beleggers
op hun bankconto ontvingen bij hun beursgang bedroeg per
bedrijf ettelijke tientallen miljoenen dollars. Het was
vooral de koers die explodeerde, en in veel mindere mate
de hoeveelheid geld die erin werd gestopt.
In de
telecommunicatiesector ging het echter al snel om vele
miljarden cash. Deze geldstroom werd verzameld via
leningen en emissies. Waar zijn die gebleven? In de VS
zijn die grotendeels opgegaan aan glasvezelkabels,
buizen en transmissieapparatuur en in mindere mate aan
mobiele netwerken en te hoge salarissen.
In Europa is slechts een deel in de grond,
bedrijfsmiddelen en salarissen verdwenen. Een zeer forse
pluk is daarnaast via de spectrumveilingen in de
schatkisten van vooral de Duitse en Engelse regering
verdwenen. De Italiaanse, Nederlandse en Franse regering
hebben ook nog een miljardenbedrag ontvangen. In de
overige EU-landen liep de teller van nul tot enkele
honderden miljoenen.
De standaardevaluatie van de
veilblunder, zoals in het artikel Ultieme
Malaise Telecom Sector is te kijken naar de
beurswaardenvernietiging door de veilingen van de
overheidsaandelen in de voormalige
staatstelecombedrijven. Een nuttig perspectief, helaas
kennen de begrotingen van overheden geen balans waardoor
dit zichtbaar wordt voor parlementariers. Overheden
kennen alleen inkomsten en uitgaven op jaarbasis. De
vergelijkingen bevatten echter deels al overschattingen
van de waarde van de telecommunicatiebedrijven, door die
van december 1999 als referentie te nemen.
Een
beter perspectief is om te kijken naar de daadwerkelijke
geldstromen. Dit heb ik diverse journalisten in maart
2000 proberen uit te leggen, die toen opbelden voor
commentaar op de beursgang van World Online. Men wilde
het echter vooral over de idioot hoge geschatte
beurswaarde van het bedrijf hebben, echter minder over
de geldstromen die met die beursgang gepaard gingen en
wie die ontvingen.
De Nederlandse overheden
als grootincasseerder
Laten we eens de
Nederlandse telecom-, kabel en internetbedrijven
nalopen. Dan wordt al snel duidelijk dat het gros van
het geld in de koffers van de rijks- en lagere overheid
is verdwenen. Bij de frequentieveilingen is het sommetje
het eenvoudigst. In 1998 is door het Rijk 1,8 miljard
gulden geïncasseerd en in 2000 5,7 miljard. Samen 7,5
miljard gulden (3,6 miljard euro).
De
belangrijkste andere brokken komen voor rekening van
KPN. Bij de eerste en tweede tranche in 1994 en 1995
werd voor Post en Telecom tezamen twee keer ruim 6
miljard gulden opgehaald. Die zijn ook rechtstreeks de
rijksschatkist ingegaan. KPN heeft tot 2000 haar eigen
vermogen slechts versterkt door dividenden aan een deel
van haar aandeelhouders in aandelen uit te betalen. Pas
in november 2000 volgde de eerste grote emissie van 5
miljard euro.
Die werd in november 2001 door een even grote
claimemissie gevolgd. In die tweede emissie ging de
Nederlandse staat mee (voor 35 procent). De
rijksschatkist staat wat betreft opbrengsten KPN (zelfs
wanneer de splitsing van Telecom en Post wordt
meegerekend) nog steeds in de plus voor een paar miljard
euro.
In twee stappen heeft KPN zelf zo'n 10
miljard euro opgehaald. Dat komt redelijk overeen met de
oorspronkelijk in mei 2000 geplande en op het laatste
moment afgeblazen beursgang van KPN Mobile. Daar wilde
KPN toen ook zo'n 10 miljard euro voor ophalen. In april
2000 ging AT&T Wireless naar Wall Street voor een
vergelijkbaar bedrag. Dat was (en is) de grootste 'IPO'
ooit in de VS geweest.
De tweede grote bijdrage
aan de rijksschatkist is afkomstig van Telfort.
Moederbedrijf NS heeft haar eigen netwerk ingebracht in
de joint venture met BT en is in het voorjaar 2000 voor
miljarden uitgekocht. De NS had duidelijk een gelukkige
hand van het verlaten van de telecommarkt. Ook het grote
belang dat zij had in World Online werd in maart 2000
van de hand gedaan.
De enorme operationele problemen bij de NS hebben het
zicht in de pers vrijwel ontnomen op de buitengewone
baten van superbelegger Huisinga en het uitbetalen door
deze staats-NV van een superdividend aan de
rijksschatkist. Van wat de NS mocht houden kan het nu de
nieuwe treinstellen betalen.
Ook gemeentelijke en
provinciale overheden hebben fors meegeprofiteerd. De
provinciale meestal via hun aandelen in de regionale
nutsbedrijven die actief werden op de telecommarkt. De
gemeenten vooral door het verkopen van kabelTV-netten.
Sinds midden jaren negentig toenmalig Amsterdams
wethouder Frank de Grave de Kabeltelevisie Amsterdam
(KTA) in de verkoop deed om IJburg te financieren,
probeerde vrijwel iedere wethouder het ontvangen bedrag
van ca. 1.600 gulden per abonnee te overtreffen. Bizar,
omdat Amsterdam vanwege vele redenen als het meest
waardevolle kabelnet werd gezien.
Begrijpelijker
echter, omdat nadien diverse adviseurs er geen been in
zagen om gemeentes bij het onderhandelen met UPC, Casema
en de diverse nutsbedrijven op commissiebasis te
adviseren. Dat laatste verdient enige uitleg. Het is een
vrij bekende figuur in fusie- en overnames tussen
bedrijven dat adviseurs op commissiebasis werken i.p.v.
uur/dagtarief. Wanneer het echter om privatiseringen
(van publiek naar privaat) gaat wordt een commissiebasis
in de adviesbranche als verwerpelijk gezien, omdat het
leidt tot adviezen aan verkopende overheden die zijn
gericht op opbrengstmaximalisatie, waarbij al snel wordt
voorbijgegaan aan het borgen van publieke
belangen.
Een goed voorbeeld is het recht op
terugkoop na faillissement dat o.a. door de gemeentes
Amsterdam en Hilversum bij de verkoop aan A2000 is
bedongen, evenals de ruimte voor lokale (open)
TV-kanalen. Bij latere transacties van gemeenten die op
commissiebasis zijn geadviseerd ontbreken veelal
dergelijke clausules. Dat drukt de opbrengst (en de
commissie) maar.
Dat werd dan gemaskeerd door het beloven van
'goodies' als elk huishouden een (digitale) set-top box,
als de standaard voor dat apparaat eenmaal af was. Ook
valt niet aan de indruk te ontkomen dat open
internettoegang op de tv-kabelnetten ettelijke keren is
gesneuveld onder de aandriften tot
opbrengstmaximalisatie.
Kortom, de grootste
incasseerders van de harde pegels bevinden zich bij de
diverse overheden. Die hebben daadwerkelijk geld aan
deze branche onttrokken. Zakelijke grootverdieners die
miljarden incasseerden bij beursgangen zijn vooral ING
(Libertel beursgang), Reggeborgh beheer en de Sandoz
Foundation (World Online). De meeste private
investeerders en beleggers hebben echter vrijwel al hun
geld zien verdampen en ook de banken hebben met hun af
te schrijven leningen een forse tik op hun vingers
gehad.
Bijzondere overheidstaak bij
sanering
Zoals hierboven duidelijk gemaakt zijn
de overheden de grootste profijttrekkers geweest van de
Nederlandse liberalisatie van de telecom- en
kabelmarkten. Dit beeld geldt in de praktijk voor alle
Europese landen. Maar: "there is no such thing as a free
lunch" en het grote terugbetalen wordt nu via de markt
afgedwongen. Overheden in Europa gaan waarschijnlijk
terugbetalen door een forse toename van het aantal
werklozen veroorzaakt door de telecomcrash.
Dat
kan nog vermeden worden, als de overheid de bron van
deflatie die de huidige telecommarkt voor de economie in
het algemeen is geworden, aanpakt. Het probleem van de
operatorsector is vooral een financieringsprobleem en
beslist geen vraaguitval. Een blik op de maandelijkse
verkeersstatistiek van de Amsterdam Internet
eXchange leert dat de verkeersgroei dit jaar zelfs weer
toeneemt en sinds juli meer dan een factor 3 op
jaarbasis bedraagt.
Dat komt overeen met het gemiddelde van de afgelopen
vierenhalf jaar. De overcapaciteit manifesteert zich
door de terugkerende snelle groei niet in teveel
apparatuur om te voldoen aan de vraag naar
internetverkeer. De meeste netten zitten door de grote
investeringsstop al steeds voller. Het zit op het vaste
net dieper, namelijk in onbelichte glasvezels op
langeafstandstrajecten.
In de mobiele netwerken wordt bovendien juist nu
overcapaciteit gecreëerd door het via vergunningen
gedwongen bijbouwen van mobiele capaciteit voor een
Unproven Method for Teleworking while
Stationary.
Eén methode is strategische
terugtrekking, d.w.z. assistentie om de overcapaciteit
die nu is gerealiseerd (tijdelijk) uit de markt te
halen. Dit is wel eens eerder vertoond, ook in vrije
marktwalhalla's.
Dat zou dan het uit de grond halen van
glasvezelkabels betekenen, of het sneller met verkeer
opvullen van die kabels. Het eerste is een wat bizarre
optie. Verstandiger lijkt het om juist de knelpunten te
verwijderen die het snel opvullen van de overcapaciteit
aan glasvezels in de backbones verhindert.
Ervaring in augustus 2002 met het aansluiten van 4000
studentenwoningen in Nijmegen via de universiteit leerde
dat het verkeer daar in één (vakantie!)maand
verviervoudigde. Aanleg of inkoop van plaatselijke
'glasvezelringen' waarop gemeentes hun eigen netwerken
in gebouwen, scholen en bibliotheken aansluiten is een
andere optie.
Tenslotte verdient het aanbeveling
de langzamerhand steeds idiotere eis om al eind dit jaar
UMTS aan te bieden te versoepelen, omdat die voorlopig
vooral nog meer overcapaciteit creëert. Network Sharing
kan weleens niet genoeg zijn. Een moratorium voor 2 jaar
en vergunningsuitstel is een optie.
Omdat de
overheid, zowel in de aanleg van glasvezelkabels, als in
de frequentieverstrekking voor mobiele telefonie, via
regelgeving een cruciale rol vervult is interventie in
de knellende regels een beleidsoptie. Zonder dat
overcapaciteit van de markt verdwijnt keert de sector
voorlopig niet terug naar Back to Normal.
Hendrik Rood
(bio)