NETKWESTIES magazine over maatschappij en internet kleine letters normale letters grote letters
11-02-2005 bepaal de lettergrootte
ACTUEEL COLUMNS COLOFON ABONNEER

Privacybehoefte houdt pubers nog van Skype af

Ik heb afgelopen jaarwisseling de Tokkies voor het eerst gezien. Normaliter kijk ik zo weinig televisie dat mijn zwart-wit toestel met nog slechts drie werkende kanalen, telescoopantenne en veel sneeuw in beeld, lang geleden naar het rommelzoldertje is verdwenen.

Maar ik was die dagen dusdanig aan bed en woning gebonden, dat ik het oude kreng maar weer eens heb geďnstalleerd en flinke stukken van het oud- en nieuw programma gezien.

Daartussendoor verscheen enkele keren in een reclame een rondbuikig type, dat bij de verhuisspullen van de nieuwe buren een doos met breedbandinternet van een leidende kabelexploitant zag liggen. Bij het monsteren van die doos verzuchtte hij "Internet *., gezéllig!"

Na uitleg van een vriend dat dit nou de reclame was met de, ook ver buiten de tv al beruchte Tokkies, kaatste ik terug: "Dan hebben ze bij Chello in ieder geval de juiste doelgroep nu in de picture". Hierop werd ook ik ietwat bevreemd bemonsterd (gezéllig *).

Immers, breedband gebruikersonderzoek, beschreven in een nieuwsbrief van Stratix laat zien dat hoogopgeleiden meer via DSL en vroeger ISDN het Internet opgaan, terwijl lager opgeleiden de kabel prefereren.

Dit opvallende onderscheid was al enkele jaren terug in het Permanent Onderzoek Leefsituatie terug te vinden. Men kon toen nog het idee hebben dat kabelinternetters liever gingen "klikken zonder tikken" vanwege aversie tegen het voortdurend op de klok kijken met een inbelverbinding. Maar nadat in de herfst van 2003 ook DSL agressief werd vermarkt is het sociaal uiteenlopende gebruikerspatroon versterkt.

Gebruikersgroep

De sociale gevolgen zijn interessant en verstrekkend. Vrijwel elke kabelexploitant kreeg te maken met een eigen gebruikersgroep. De KPN ADSL Gebruikersgroep is echter nooit serieus van de grond gekomen. Ook bij de gratis inbelbedrijven in 1999 en 2000 was er geen sprake van serieuze gebruikersacties, terwijl de kwaliteit daarvan in het begin regelmatig de wenkbrauwen deed fronsen. Hoger opgeleiden proberen het blijkbaar langer zelf wel te regelen en grijpen minder vlot naar het middel van de collectieve actie.

Wie op deze wijze naar de internet gebruikersgroepen van ISPs kijkt, begint met het onderscheid naar opleidingsniveau beter te begrijpen waarom veel ISP's met grote aantallen inbelklanten per sé naar DSL willen migreren en protesteren over de price-squeeze van KPN (verschil tussen consumenten- en groothandelsprijs), terwijl ze niet eens meer op de kabel willen. Hun inbelklanten zitten aan de bovenkant van het opleidingsspectrum en dan is DSL "the name of the game".

Een buitenlandse telecom-hoogleraar die ik ze liet zien, begon te lachen bij het zien van deze opvallende sociale stratificatie: "Wordt het eindelijk een echte markt!".

Sommige mensen willen immers van hun levensdagen niet in een pooierbak of Noord-Europese degelijkheid worden gezien, terwijl berijders van dergelijke heilige koeien niet willen worden aangetroffen in een Japanner of Franse wagen. Sociale splitsing van voorkeuren is dan ook niet een uniek fenomeen. Het treedt al bij meer telecommunicatie diensten op die in volle concurrentie worden aangeboden.

Ook Brits onderscheid

Een directeur van het Engelse Ofcom legde mij uit dat ook bij hen sociale stratificatie optrad maar dan met digitale tv. De laagste inkomens-groepen kijken er naar Murdoch's BSkyB satelliet-TV, de Engelse middenklasse heeft gekozen voor digitale tv via de kabel, terwijl de upper class en culturele elite het in Engeland ook digitaal bij tv via de (dak)antenne houdt, gewend als zij zijn aan de ontvangst door de lucht van de relatief high-brow BBC1, 2, ITV en Channel Four.

Deze observaties verklaren echter nog niet waarom mensen voor internet via de kabel kiezen of via de telefoonlijn. De meest solide oorzaak die we tot nu toe kunnen constateren, is het verschil in de plaats van de pc in de woning en de primaire hoofdrol van deze machine als een 'entertainment apparaat' of als een 'werkmachine'.

In één- en tweepersoonshuishoudens is de rol als werkapparaat groter, bij gezinnen heeft de pc de rol van de encyclopedie al een decennium geleden overgenomen, maar is het ook veel vaker een speelmachine. De huishoudelijke situatie verschilt dus nogal per doelgroep en alleen in de gezinnen met de hoogste besteedbare inkomens, bij de early adopters en de computerhobbyisten vind je al jaren aanzienlijke thuisnetwerken met meerdere pc's op verschillende kamers.

Vrees voor Skype

Toen een tafeldiscussie over deze sociale scheiding der geesten de rol van de opstelpunten van pc's en andere ict in de woning en hun invloed op het gedrag werd besproken kwam er direct een aantal prachtige vergelijkbare voorbeelden. Eén van de interessantste was van een mobiele telecomdirecteur, die zelf allang en breed met Skype actief was en een thuisnetwerk met machines naar alle slaapkamers had aangelegd waar pc's stonden. Tot zijn eigen verbazing kreeg hij zijn tieners niet aan deze gratis telefonie toepassing. Zij bleven de hoge maandelijkse rekeningen van mobiele operators betalen. Via het internet werd echter wel massaal door hen gechat maar de voice toepassing in Skype laten ze ongebruikt.

Wie zich echter realiseert dat in de meeste huishoudens met tieners één pc staat opgesteld, is minder verrast. In een messenger kan men snel genoeg PIW (Parent Is Watching) intypen. De meeste pubers betalen echter liever voor hun telefonische privacy met een mobiel op hun slaapkamer dan dat zij, hoorbaar voor hun ouders, in de huiskamer achter de pc met hun leeftijdgenoten gaan zitten kleppen.

Ik wil het aantal onderzoekers niet de kost geven dat zich nog steeds laat verrassen door het enorme commerciële succes van chatten en sms'en, ondanks de relatief hoge bedragen per bericht. Is dit soms de betalingsbereidheid voor communicatieprivacy?

[Hendrik Rood, 11 februari 2005]

columnist COLUMN
Hendrik Rood

Verder in editie 120



Netkwesties zoekt steun

En u kunt helpen! Lees verder »